Marius, dit is so. Die boek is reg. Ek het so 'n bietjie in kerkgeskiedenisboeke gaan kyk. Die term "humaniste" word wel aan van die kerkhervormers toegedig. Daar word egter heeltemaal iets anders met die term bedoel as wat ons vandag daarmee bedoel. Dit lyk vir my wel jy is reg. Dit blyk dat die mense wat die kerk wou hervorm en gekant was teen die wanpraktyke van die RKK en die RKK se magsmisbruik as humaniste gebrandmerk is omdat hulle voorgehou is as mense wat die kerk se bande met hulle en gesag oor hulle wil afbreek.
Interessant dat Thomes Cramer in Engeland wat deur Henry die VIII aangestel is as aartsbiskop van die Engelse Kerk ook as 'n humanis bestempel is. Hy was egter nie 'n protestant nie, inteendeel hy het die protestante vervolg. Maar al was hy 'n fanatiese Rooms Katoliek was hy ook ten gunste van hervorming in die RKK self en het hy ook soms uitsprake gemaak teen die tiranie van die Pous. Daarom is ook hy as 'n humanis beskou. Hy was wel ook 'n voorstaan van vreedsame onderhandelinge in plaas van oorlog en hy het voortdurend pogings aangewend om die konings van Europa 'n oorkoepelende vredesverdrag te laat sluit.
So dit lyk vir my dat die woord "humanisme" wel gegee is vir amper enige persoon wat met die Pous se gesag wou breek. Maar weer moet ons onthou dat die woord vandag negatief indruis teen ons konserwatiewe denke. Die woord se betekenis het verander.
Jacobus